Nieuws

Een briljant simpele recruitmentcampagne

0 5209 Recruitment

Soms hoeft het werven van personeel helemaal niet ingewikkeld te zijn. Dat bewijst de recruitmentcampagne van IKEA in Australië.
Een briljant simpele recruitmentcampagne

In december werd een mega-store geopend in Australië. Uiteraard moesten flink wat vacatures ingevuld worden. IKEA wilde een kosteneffectieve campagne met direct resultaat. Daartoe werden in de dozen met producten, naast de normale bouwinstructies, Carrière-instructies toegevoegd, geheel in de IKEA-stijl. Klanten kregen instructies over hun toekomst als medewerker bij deze Zweedse meubelgigant.

Het resultaat: 4.285 sollicitanten, waarvan er 280 aangenomen werden. 



Maar wat is er nu zo briljant aan deze campagne?

  1.  IKEA richt zich op kandidaten die het merk een warm hart toedragen
    IKEA bereikte mensen die reeds fan zijn van het merk of die het merk in ieder geval kennen. Het zijn immers reeds klanten. Deze potentiële medewerkers zijn reeds bekend met de producten en de cultuur van IKEA.
    Dit initiatief zegt veel over de waarde die IKEA hecht aan haar klanten.
  2. IKEA gebruikt middelen dat het al heeft
    IKEA hoefde geen intermediairs in te schakelen, geen advertenties te plaatsen of mailings de deur uit te doen. Om potentiële medewerkers te bereiken werd gebruik gemaakt van bestaande middelen (al moesten er wel carrière-instructies gemaakt worden).
  3. Het is een effectieve strategie om personeel te behouden
    Door haar eigen klanten te benaderen als medewerkers werd het potentieel aan merkambassadeurs aangeboord. Het is natuurlijk fantastisch om mensen aan te nemen die weg zijn van je producten. Daarnaast is het waarschijnlijk dat medewerkers die geloven in je merk langer blijven. Betrokken medewerkers zijn goed voor de organisatie en voor de klanten. Betrokken medewerkers zijn productiever, vertonen geen verloop en dragen bij aan de winstgevendheid van de organisatie.
  4. De recruitmentstrategie past helemaal bij het merk en het imago van IKEA
    De elementen die IKEA tot IKEA maken komen terug in de recruitmentcampagne. Als klanten iets bij IKEA kopen weten ze dat het praktisch, goed en tegen een redelijke prijs is. IKEA klanten waarderen dit.
    Door de heldere stap-voor-stap- carrière-instructies in de platte bouwdozen te stoppen appelleert IKEA aan de kernwaarden van de onderneming. Voor klanten is dit heel vertrouwd en daardoor zijn merk en werkgever één. 
  5. Het is gewoon leuk
    Door het op een grappige manier aan te pakken versterkt IKEA zichzelf als een leuk merk en een organisatie waar het leuk werken is. IKEA is innovatief, met precies voldoende "mafheid".  IKEA is altijd gericht op het oproepen van emotionele reacties bij klanten en potentiële medewerkers. Dit verklaart mede het succes van deze recruitmentcampagne. Een bekend merk, mixen met een beetje fun en transparantie, waardoor tevens de generatie Y zich aangesproken voelde.

Een mooie case, waar recruiters veel van kunnen leren.

IKEA heeft van de succescase een leuk filmpje gemaakt dat iets meer dan een minuut duurt. Bekijk het op YouTube.

Op het blog van Halogen Software aandacht voor "het briljante" van deze recruitmentcampagne.



Meer Mediascan »

Foto

  • Een briljant simpele recruitmentcampagne

door Marco Hendrikse

Gerelateerde tags

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.