Exclusief toegankelijk Registreer voor onbeperkte toegang tot P&Oactueel.nl Lees meer

Nieuws

Lessen van een falende verandermanager

3 2912 Strategie

Vrijwel altijd roepen veranderingen weerstand op. Hoe moet een verandermanager hiermee omgaan?
Lessen van een falende verandermanager

 

 

 

 






De basis voor dit artikel is de CEO van Time inc., die na zes maanden in functie te zijn geweest, opstapt. Deze CEO had de opdracht gekregen een andere koers voor de organisatie uit te zetten. En verandermanagers zijn nu eenmaal nooit populair.

Verandermanagers moeten zich dus wapenen tegen de weerstand en de scepsis die zij gaan ervaren.
Op het blog van Harvard Business Review worden 6 lessen voor de verandermanager gepresenteerd:

  1. Vermijd de term “verandermanager”. Deze term roept onmiddellijk weerstand op. Medewerkers vinden dat ze zelf goed werk verrichten en dat daar niets aan hoeft te veranderen.
  2. Peil de interne behoefte aan verandering. Het maakt nogal uit of een organisatie zich realiseert dat veranderingen nodig zijn of dat jij de enige bent die daarvan overtuigd is. Als medewerkers niet inzien dat verandering noodzakelijk is, voelt iedere verandering als een persoonlijke aanval. 
  3. Arriveer zonder een visie. Veel verandermanagers hebben al helemaal in hun hoofd zitten hoe ze het aan gaan pakken. Ze leggen meteen hun visie op tafel. Het is geen goed idee om deze visie ‘op te leggen’ aan de organisatie. Verandermanagers moeten vragen stellen. En de antwoorden op deze vragen moeten ze in hun visie verwerken, zodat deze visie voor medewerkers herkenbaar wordt.
  4. Praat meteen in de “wij-vorm”. Goede leiders praten meteen van “wij” tegen “zij”. Leiders moeten onmiddellijk onderdeel zijn van de organisatie, de organisatie verenigen tegen ‘vijanden’, consensus kweken.
  5. Acteer als katalysator niet als beul. Een organisatie in verandering heeft energie nodig. Bedenk eerst wat deze energie tegenhoudt en werk daaraan. Net zoals bij scheikunde: een katalysator zorgt voor het verlagen van een barrière.
  6. Omring jezelf met nieuwe vrienden. Neem dus niet allemaal bekenden mee om nieuwe uitdagingen het hoofd te bieden. Het is een begrijpelijke verleiding om jezelf te omringen met mensen die je kent en vertrouwt. Maar er is niets funester voor de samenwerking en energie in een organisatie als de inner circle - je nieuwe team - opeens niet meer tot die belangrijke kern van de organisatie behoort.

Zes belangrijke lessen dus voor de (toekomstige) verandermanager. Als je jezelf nog zo wilt noemen….

Het artikel, inclusief de gedragingen van de falende CEO van Time, is na te lezen op het blog van Harvard Business Review. 

Meer Mediascan »

door Marco Hendrikse

Gerelateerde tags

3 reacties

  • # 1

    corine

    "Weerstand" heeft vaak te maken met het verlies van een situatie waarbij mensen zich prettig voelden.Het is niet zo dat mensen geen veranderingen willen, ze hebben vaak pijn omdat ze het bekende dreigen te verliezen.
  • # 2

    Ineke Kleinman

    Eens, ook speelt angst voor het onbekende vaak een rol. Probeer zoveel mensen te betrekken en zorg voor een luisterend oor. Wederzijds vertrouwen is m.i. de basis voor alles wat je tot stand wilt brengen.
  • # 3

    Wilbert de Kroon

    De term 'veranderen' wordt veelal uitgelegd als 'het moet anders. Dus zoals het was, is niet goed'. Ik prefereer de term 'ontwikkelen': waar je vandaan komt, is niet willekeurig. Je evolueert en je verleden vormt daarbij het fundament voor de volgende stap.

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.