Kom fietsen met de redactie van P&O tijdens het event: Inzet Op Maat. Alles over “Duurzame Inzetbaarheid” op een rij! Lees meer

Nieuws

Waarom mensen onbewust een hekel hebben aan creatieve ideeën

3 3425 Strategie

Veel creatieve ideeën worden verworpen in het kader van conformiteit en uniformiteit.

Jeremy Dean stelt de vraag of de maatschappij creativiteit echt waardeert. Mensen roepen altijd dat ze meer creatieve personen en creatieve ideeën en oplossingen willen, maar is dat ook zo?

In diverse onderzoeken komt naar voren dat we creatieve personen niet leuk vinden. Zo blijkt dat onderwijzers het minst ophebben met creatieve kinderen. Datzelfde geldt in het bedrijfsleven. Daar wordt wel geroepen dat meer creatieve ideeën gewenst zijn, maar er is bewijs dat creativiteit terzijde wordt geschoven ten faveure van conformiteit en uniformiteit.

In een recente studie (Mueller et al. 2011) werd deze onbewuste afwijzing van creativiteit nog eens getoetst. Er werd een test gebruikt die impliciet of onbewust racisme test. Iedereen weet dat racisme fout is, maar onbewust kan het bij mensen nog steeds aanwezig zijn. In dit geval werd de test gebruikt om weerstand tegen creativiteit te meten.

Uit het onderzoek blijkt dat wanneer mensen onzeker zijn zij:

  • een grotere kans hebben om negatief te staan tegenover creatieve ideeën
  • meer moeite hebben met het herkennen van creatieve ideeën

Dit geeft voeding aan het idee dat mensen een hekel hebben aan creatieve ideeën omdat deze onzekerheid vergroten. Dat gaat ongeveer zo: We weten hoe we dingen moeten doen die we eerder hebben gedaan. Nieuwe dingen zijn mysterieus. Hoe gaan we dat voor elkaar krijgen? Is het praktisch uitvoerbaar? Wat kan er mis gaan? Enzovoort...
Creativiteit leidt per definitie tot onzekerheid. En daar hebben mensen een hekel aan.

Creatieve ideeën worden toegejuicht, maar puntje bij paaltje afgewezen omdat ze niet praktisch uitvoerbaar zouden zijn. Bovendien, hoe onzekerder mensen zich voelen, hoe meer moeite zij hebben met het herkennen van (waardevolle) creatieve ideeën.

Jeremy Dean concludeert dat we met zijn allen ons hoofd in het zand steken en doorgaan zoals we altijd deden, om onzekerheid maar te vermijden. Vele gemiste kansen dus!

Understand your mind op Psyblog.

Meer Mediascan »

door Marco Hendrikse

Gerelateerde tags

3 reacties

  • # 1

    Romanda Stam

    "Creativiteit leidt per definitie tot onzekerheid. En daar hebben mensen een hekel aan."

    Lijkt me onzin. Ik mag hier van P&O geen link tikken. Maar als je nu googelt op: voorbeelden creativiteit, en pak dan die link waar Pluk staat, dan krijg je een mooie lijstje.

    Als je dat leest denk ik dat er helemaal geen weerstand tegen creativiteit is. Creativiteit leidt tot meerwaarde. Want ondertussen kiezen mensen wel voor producten en diensten die zich onderscheiden hebben door creativiteit. iPhone, noem maar op.
  • # 2

    Ed van Kempen

    Prachtige reactie Romanda! Gedaan. Volledig eens.

    Misschien kan P&O even het linkje erbij plakken voor het gemak van de lezer.
  • # 3

    Wilga Janssen

    1. natuurlijk is er altijd nuance aan te brengen; marketing kent het begrip 'early adopters' en die houden meer dan gemiddeld van 'nieuw, creatief en anders'
    2.mensen willen wel graag het eindresultaat van ideeen en creativeit en dat is wat anders dan zelf nieuwe, andere dus onzekere dingen (moeten) doen.
    3. met name de eigen overtuigingen (vasthouden aan je eigen ideeen) spelen daarin een rol (dat doen we allemaal, ik ook en bovenstaande reacties ook ;-)).
    4. veranderen werken gemakkelijker via de olievlekwerking: begin bij mensen die wat zien in het nieuwe idee, laat het succesvol opbloeien en zie, de meerderheid van volgers komt in beweging.

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.